Wikia

Informatyka Wiki

Jednostka centralna

Dyskusja0
96stron na
tej wiki

Jednostka centralna - zwana także jednostką systemową lub komputerem, zasadnicza część zestawu komputerowego zawierająca najważniejsze elementy składowe komputera, zawarte we wspólnej obudowie, stanowiąca zazwyczaj jednostkę handlową. W zależności od konstrukcji danego typu komputera, zawiera: zasilacz, płytę główną z procesorem, pamięcią operacyjną oraz porty do komunikacji z pozostałymi składnikami zestawu komputerowego w skład jednostki centralnej mogą wchodzić również dalsze składniki jak dysk twardy, karty rozszerzeń, itd.

Od czasów wydania charakterystycznej wizualnie serii komputerów iMac wygląd jednostki systemowej stał się przedmiotem zainteresowania producentów i użytkowników popularnych komputerów osobistych. Wcześniej ich obudowy były zwykle jednolicie szare w kształcie prostopadłościanu, inne projekty plastyczne można było spotkać tylko wśród modeli komputerów markowych.

Samodzielne dostosowywanie wyglądu pecetów przez użytkowników nosi nazwę case modding i jest analogiczne do zjawiska tuningu w motoryzacji.

Pojęcie wprowadzono by odróżnić używane wcześniej, które jest używane w kontekście ściśle informatycznym jednostka centralna (CPU) oznacza procesor wraz z pamięcią operacyjną.

Więcej od Wikii

Losowa wiki