Fandom

Informatyka Wiki

Komputer

98stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Komputer (elektroniczna maszyna cyfrowa) - programowane urządzenie elektroniczne, które przetwarza dane, przeprowadza obliczenia i wykonuje inne zadania na elementach symbolicznych.

Istnieją 3 typy komputerów:

W przypadku komputerów cyfrowych wyróżnia się ich 4 typy:

  • mikrokomputer (najmniejsze i najpopularniejsze, wykorzystywane w domach i w małych firmach),
  • minikomputer (stosowany głównie w średniej wielkości firmach oraz na uczelniach, obsługujący jednocześnie od 10 do 200 użytkowników),
  • mainframe (dla dużych firm, potrafiący jednocześnie obsługiwać kilkuset użytkowników),
  • superkomputer (wykorzystywany wśród naukowców, przystosowany do skomplikowanych operacji).

Komputery dzieli się także ze względu na ich budowę: desktopy (będące na biurku), notebooki (zwane też laptopami) i ich lżejsze odpowiedniki netbooki, palmtopy (określane jako rozbudowane kalkulatory) i tablety (dotykowe).

HistoriaEdytuj

Autorem pierwsze mechanicznego urządzenia liczącego był Blaise Pascal. Stworzył on około 1645 roku arytmometr, który miał pomóc w zliczaniu podatków. W 1694 urządzenie udoskonalił G.W.Leibniz. Własne urządzenia liczące stworzyli także W. Schickard i S. Morland. W 1833 roku Charlie Babbage utworzył uniwersalną automatyczną maszynę analityczną, wyposażoną w pamięć i jednostkę liczącą sterowaną programem zapisanym na perforowanych kartach. Maszyna, złożona z wielu ruchomych części, nie została nigdy ukończona. Podczas II wojny światowej udoskonalono maszyny liczące.

Pierwsze komputery osobiste powstały niezależnie. Zostały one stworzone przez firmę IBM (system PC oparty o system MS-DOS) oraz przez firmę Apple (system Macintosh). Oparty o system Macintosh powstał komputer osobisty z systemem Windows firmy Microsoft.

Pierwszym komputerem (w obecnym znaczeniu) był Colossus, stworzony przez zespół inżynierów i matematyków brytyjskich pod kierownictwem prof. M. Newmana. W 1944 roku powstał elektromechaniczny komputer MARK I (nazywany także ASCC od Automatic Sequence Controlled Calculator). W 1945 roku w Stanach Zjednoczonych pojawił się komputer ENIAC, który w całości został zbudowanych z elementów elektronicznych.

Główne elementyEdytuj

Sercem komputera jest jednostka centralna, w której mieszczą się: procesor, płyta główna, pamięć RAM, dyski twarde, a także baterię, zasilanie, napęd CD-ROM, wejścia do kabli urządzeń, zasilacz, karta graficzna, dźwiękowa. W starych komputerach można także znaleźć napęd dyskietek. Pomijając jednostkę centralną, uwzględnia się szereg urządzeń wejścia (przekazujące dane) oraz urządzeń wyjścia (prezentująca wyniki pracy).

SoftwareEdytuj

Software (inaczej oprogramowanie) to określenie obejmujące wszystkie programy komputerowe. Programy dzieli się na 9 grup:

  • program DTP,
  • program graficzny,
  • programy narzędziowe,
  • edutainment,
  • edytor tekstu,
  • arkusz kalkulacyjny,
  • baza danych,
  • program komunikacyjny,
  • gry komputerowe.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki