FANDOM

Real-Time Bidding – aukcja w czasie rzeczywistym) to model reklamy internetowej oparty na kupowaniu odsłony reklamy odsłonowej (tzw. display, potocznie bannerowej) poprzez aukcję w czasie rzeczywistym dla konkretnego użytkownika.

Standardowa reklama bannerowa zazwyczaj jest wyświetlana wszystkim użytkownikom serwisu (ewentualnie może być czasem targetowana na konkretną grupę użytkowników lub konkretny serwis ale zazwyczaj w bardzo ograniczony sposób) i jest rozliczana za odsłony (model CPM – za każdy tysiąc wyświetleń). W przypadku reklamy kupowanej w modelu RTB, reklamodawca może kupować wyświetlenie reklamy dla konkretnego użytkownika (na podstawie jego pliku cookie) licytując się z innymi reklamodawcami o wyświetlenie swojego bannera. Dzięki temu reklamodawca może dotrzeć do mocno spersonalizowanej grupy odbiorców, którzy go interesują płacąc jedynie za wyświetlenia reklamy tylko tych użytkowników.

W modelu RTB występują 4 rodzaje podmiotów:

  • reklamodawca (tzw. Bidder), który zleca swoją reklamę do
  • DSP (ang. Demand-Side Platform) czyli platforma skupująca powierzchnię reklamową od dostawców (SSP) i zarządzająca stawkami zakupu powierzchni reklamowej przy pomocy specjalnych algorytmów. DSP mogą sprzedawać powierzchnię reklamową w modelu innym niż standardowy model CPM, np. CPC, CPA, CPS, CPO, eCPO itp. Najpopularniejsi SSP w Polsce to: Sociomantic, iBillboard
  • SSP (ang. Suply-Side Platform) czyli platforma zrzeszająca konkretnych wydawców (posiadaczy serwisów i powierzchni reklamowej), od których kupowane są powierzchnie reklamowe. Najpopularniejsi SSP w Polsce to m.in. Admeld/Double Click, Admeta, , OpenX, Rubicon Project, Pubmatic.
  • Wydawca – właściciel strony i powierzchni reklamowej, który przynależy do sieci reklamowej lub SSP

Więcej z Fandomu

Losowa wiki