FANDOM

Wirus HPS

Efekt działania wirusa – wirus HPS wyświetlał obraz odbiciem lustrzanym na systemie Windows 98.

Wirus komputerowyprogram, posiadający zdolność replikacji (podobnie jak prawdziwy wirus). Wirus komputerowy potrzebuje do swojego działania system operacyjny, aplikacje oraz zachowanie użytkownika komputera. Wirusy komputerowe zalicza się do złośliwego oprogramowania. Do zabezpieczenia się przed wirusami stosuje się szczepionki antywirusowe oraz programy antywirusowe.

Obecnie wirusy komputerowe są stosowane do wykradania danych i utrudniania pracy użytkownika. Wcześniej wirusy komputerowe były tworzone dla kawałów lub też (w wyniku błędu programisty), nie szkodziły programom i działały dla pożytku (np. Crunchera kompresująca pliki lub Welchia usuwająca robaka Lovesan[1].

Historia Edytuj

Pierwszy wirus komputerowy pojawił się w styczniu 1986 roku[2]. Pierwszym wirusem był Brain[2]. Wirus ten wyświetlał komunikat: Witamy w Lochu © 1986 Basit * Amjad (pvt) Ltd. BRAIN COMPUTER SERVICES 730 NIZAM BLOCK ALLAMA IQBAL MIASTO LAHORE-PAKISTAN TELEFON: 430791,443248,280530. Strzeż się tego WIRUSA.... Skontaktuj się z nami, by się zaszczepić...[2]. Zadaniem wirusa było zainfekowanie kilku bajtów w sektorze rozruchowym dyskietki, zmienienie jej etykiety oraz wyświetlenie komunikatu[2]. Wirus ten w niektórych przypadkach niszczył dyskietki w komputerach Apple[2]. Wirus ten stworzyli bracia Basit i Amdżad Farooq Alvi z pakistańskiego Lahore, twórcy jednej z pierwszych firm komputerowych w Pakistanie[2]. „Brain” miał za zadanie uprzykrzyć życie piratom, kradnących program do monitorowania akcji serca stworzonego przez firmę braci Farooq Alvi[2]. Wirus wykryła i zneutralizowała firma F-Secure[2]. Kod źródłowy programu został upubliczniony[2].

Do roku 1995 królowały wirusy atakujące sektory startowe (np. Stoned, Form, Cascade, V-Sign, Den Zuk, Joshi[2]). Większość z nich nie niszczyła sprzętu, jednak zdarzały się wyjątki (np. Michelangelo z 1992 roku)[2]. W połowie lat 90-tych pojawił się program Virus Creation Lab, pozwalający pisać wirusy osobom nieobeznanym z wiedzą informatyczną[2].

Kolejnym etapem rozwoju wirusów były makrowirusy, korzystające z luk systemów operacyjnych[2]. Pierwszym makrowirusem atakującym system Microsoft Windows był WM.Concept, wykryty w 1995 roku[2]. Do innych popularnych makrowirusów zalicza się Laroux, Boza, Marburg, Melissa[2]. Melissa pozwalała także infekować pocztę e-mail[2].

Rozwój poczty elektronicznej pod koniec lat 90-tych spowodowała także rozwój wirusów przenoszonych pocztą e-mail[2]. Pierwszym takim wirusem był Happy99, a najsłynniejszym ILOVEYOU (wykryty w 2000 roku). Wirus ILOVEYOU był plikiem tekstowym, wprowadzający wiele złośliwych zmian w systemie operacyjnym oraz rozprzestrzeniał się po innych adresach e-mail[2]. Straty finansowe przez wirus ILOVEYOU przekroczyły 5,5 mld dolarów[2]. Kolejnym wirusem tego typu był MyDoom z 2004 roku[2].

Równocześnie zaczęły pojawiać się robaki sieciowe, które replikują się same. Pierwszym takim wirusem był Code Red, wykryty w 2001 roku[2]. Code Red atakował dziesiątki sieci lokalnych (m. in. sieć Białego Domu)[2].

W 2005 roku wykryto wirusa typu rootkit (narzędzie pozwalające włamać się do systemu), stworzonego przez koncern medialny Sony[2].

Pierwszy wirus komputerowy pojawił się w 2003 roku (był to wirus Cabir[2]).

W 2010 roku Mark Gasson świadomie zaraził wirusem pierwszy biochip[3].

W 2011 roku wirus komputerowy Stuxnet spowodował awarię elektrowni atomowej w Iranie[2].

PrzypisyEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki